Na konci druhej svetovej vojny americkí vojaci objavili jednu z najväčších krádeží v dejinách.
V hlbinách soľnej bane v rakúskom Altause sa ukrývali stovky ukradnutých umeleckých diel – obrazy, sochy, šperky, zlaté tehly, židovské rituálne predmety. Mnohé z nich pochádzali z domov židovských rodín, múzeí, galérií a synagóg.
Nacisti tieto poklady zhromažďovali systematicky – nielen pre ich hodnotu, ale aj s cieľom vymazať identitu a kultúru celých národov. Hitler, sám amatérsky maliar, sníval o výstavbe tzv. Führermusea vo svojom rodnom meste Linz. Múzeum malo byť naplnené dielami z celej Európy – získanými nezákonne, konfiškáciami či priamou krádežou.
Obrazy od Michelangela, Leonarda da Vinciho, Botticelliho, Rembrandta, Degasa či Cézanna – nič nebolo pre nacistov nedotknuteľné.
Našťastie sa však objavili Monuments Men – muži a ženy z Oddelenia pre pamiatky, výtvarné umenie a archívy (MFA&A) pri spojeneckých silách. Išlo o historikov umenia, kurátorov, architektov a archivárov, ktorí boli poverení ochranou kultúrneho dedičstva Európy.
Ich úlohy boli rôznorodé: od označovania pamiatok, ktoré mali byť ušetrené bombardovania, cez posudzovanie škôd v zničených mestách až po hľadanie miliónov ukradnutých umeleckých diel. A práve v tom boli najviac vidieť výsledky ich práce.
Medzi najvýznamnejšie objavy patrilo ukryté umenie v talianskych horách. V dedine San Leonardo a neďalekom Campo Tures boli v roku 1945 objavené poklady, ktorých hodnota bola v tom čase odhadovaná na 500 miliónov dolárov – dnes by išlo o približne 6,5 miliardy.
Mnohé z týchto diel pochádzali z galérií vo Florencii. Nacisti tvrdili, že ich evakuujú kvôli blížiacemu sa boju – v skutočnosti ich však presúvali pre vlastné účely. Práve túto lož odhalil taliansky riaditeľ galérií v Modene, Dr. Pietro Zampeti, ktorý Monuments Men upozornil na skryté diela.
12. mája 1945 dorazili do San Leonarda. A už o niekoľko týždňov sledovali tisíce Talianov, ako sa kamióny plné obrazov vracajú späť do Florencie – mesta, ktoré len krátko predtým zničilo nemecké bombardovanie. Aj keď boli obrazy stále v debnách, ich návrat symbolizoval koniec vojny a začiatok obnovy.
Napriek tisícom zachránených diel, mnohé sú dodnes nezvestné. Niektoré boli pravdepodobne zničené, iné sa možno stále nachádzajú v súkromných domoch, bez vedomia majiteľov. Medzi najznámejšie nezvestné diela patrí Raffaelov Portrét mladého muža, ktorého hodnota sa odhaduje na 100 miliónov dolárov.
Dedičstvo Monuments Men však žije ďalej – nielen vo filmoch, knihách a archívoch, ale aj v každom zachránenom diele, ktoré dnes visí v múzeu. Pripomína nám, že kultúra je súčasťou identity – a preto stojí za to ju chrániť.
Zdroj:
The Real Monuments Men – National Archives